Gå direkt till huvudinnehåll

Vi framtidssäkrar hanteringen av energidata

Inom kort börjar vi byta ut kommunikationsenheten i flertalet av våra kunders värme- och kylacentraler – det är den enhet som fjärravläser fastighetens energidata. Vi byter enheten för att den ska bli kompatibel med vårt nya system för insamling av energidata. Systemet bygger på modernare teknik och möjliggör mer avancerade tjänster och funktioner i framtiden.

Detaljerad överblick av fastighetens uppvärmning

Med hjälp av fjärravläsningen kommer fastighetens energidata för värme och kyla in i vårt system, och syns sedan på ert konto i kundportalen. Tack vare denna energidata kan du som kund få en detaljerad beskrivning av er fastighets energianvändning. På ert konto i kundportalen får ni också kostnadsprognoser och rapporter om energianvändning, effektuttag med mera. Informationen hjälper er att följa upp och planera eventuella effektiviseringsåtgärder.

Er energidata ligger förstås också till grund för att vi ska fakturera rätt belopp till er varje månad.

Möjliggör nya tjänster och bättre kontroll

Det nya systemet bygger på modernare teknik som gör det möjligt att ta fram nya tjänster och funktioner för att stötta vår kunder i arbetet med att följa upp och effektivisera energianvändningen.

På sikt innebär den modernare tekniken att vi kan stärka vår service till er. Er energianvändning kommer även kunna uppdateras mer frekvent i kundportalen, och samtidigt får vi på Norrenergi en bättre överblick över hela fjärrvärmesystemet.

Så här går bytet till

Vår samarbetspartner Hydrostandard byter ut kommunikationsenheten som är kopplad till fjärrvärmemätaren i er värmecentral mot en ny, som kan kommunicera med det nya datainsamlingssystemet. Bytet görs hos alla kunder som har den gamla typen av enhet och givetvis innebär det ingen kostnad för dig som kund. Om vi har nycklar till er fastighet så behöver ni inte tänka på någonting, vi gör bytet utan att ni behöver vara på plats.

Till vissa fastigheter har vi inga nycklar, till exempel till er som bor i villa. Då hör vi i stället av oss, så att ni kan boka en tid som passar er.

Arbetet påbörjas inom ett par veckor. Om ni har några frågor eller funderingar är ni välkomna att höra av er till kontakt@norrenergi.se eller på telefon 08-475 04 40.