Gå direkt till huvudinnehåll

Effektivare insamling av energidata ger ökad precision och kundnytta

Tillsammans med Hydrostandard Mätteknik Nordic AB och Elvaco AB har vi framtidssäkrat hanteringen av vår energidata. Äldre kommunikationsutrustning har bytts ut mot nästa generations teknologi och ett mätinsamlingssystem som möjliggör mer avancerade tjänster och funktioner i framtiden har installerats.

– Det nya systemet som vi nu fått på plats är snabbare och mer tillförlitligt, kan ge oss mer upplöst data och förenklar felsökning, berättar Saman Musher, mätaransvarig på Norrenergi.

En kcinna och en man - båda i svarta tröjor står med växter bakom sig och ler mot kameran.
Helene Albertsson koordinator för mätning och fakturering på Norrenergi och Saman Musher, mätaransvarig Norrenergi.

Uppdaterade mätare säkrar framtida utveckling

Gemensamt med tekniker från Hydrostandard har vi uppgraderat kommunikationsenheten i cirka 2100 mätare – den enhet som fjärravläser fastighetens energidata. Ett stort projekt som vi kunnat genomföra smidigt och utan märkbar påverkan för våra kunder.

– Vi har haft ett väldigt fint samarbete när vi uppdaterat mätarna – smidigt, professionellt och med ett tydligt gemensamt fokus på kvalitet och kundnytta genom hela projektet, säger Kalle Bryngelsson, servicechef på Hydrostandard.

Ny digital teknik för analys och utveckling

Det nya mätinsamlingssystemet har levererats av Elvaco.

– Vårt mål är att hjälpa våra partners i arbetet med att bli mer digitaliserade och energieffektiva. I det nya systemet finns förutsättningarna för Norrenergi att följa med i teknikutvecklingen och leverera mervärde till sina kunder på en ny nivå, säger Michael Allard, Head of Sales Sweden på Elvaco.

En man med glasögon som ler mot kameran i grå tröja och skjorta och vit bakgrund
Michael Allard, Head of Sales Sweden, Elvaco

Systemet förbättrar analysmöjligheterna – något som direkt gynnar våra kunder.

– Med det nya mätinsamlingssystemet är vi i takt med ny digital teknik och får in all mätdata snabbare. Då kan vi också analysera, validera och jobba med utvecklingen av våra tjänster på ett ännu bättre sätt, säger Helene Albertsson, koordinator för mätning och fakturering på Norrenergi.

Pilotprojekt för att optimera energianvändningen

Digitaliseringen och AI skapar nya möjligheter för att optimera energianvändningen och under 2024 har vi inlett flera pilotprojekt med våra kunder inom områdena Driftövervakning, Energioptimering och Lastbalansering genom efterfrågeflexibilitet.

Vi ser med spänning fram emot resultaten som ska vägleda oss i utvecklingen av nya tjänster. Hör några av våra kunders reflektioner kring sitt deltagande i projekten i vår hållbarhetsredovisning för 2024.

I hållbarhetsredovisningen hittar du mer om vårt arbete med utveckling av nya tjänster