Gå direkt till huvudinnehåll

Fjärrvärmelagen, förhandling och medling 

Fjärrvärmelagen finns för att du som kund ska känna dig trygg och ha koll på din fjärrvärme. Den säger bland annat hur priset ska redovisas, vilka regler som gäller vid ändringar i avtalet och hur du kan få hjälp om ni inte skulle komma överens. Här kan du läsa mer om dina rättigheter och hur förhandling och medling fungerar.

Fjärrvärmelagen

Fjärrvärmelagens syfte är framför allt att stärka kundens ställning och öka insynen i fjärrvärmeverksamheten. Lagen ställer bland annat krav på att prisinformation ska finnas lättillgängligt och att det ska finnas en förklaring till hur priset bestäms. Annat som regleras i lagen är villkor för avtalsändringar, ersättningsansvar samt möjlighet till förhandling och eventuell medling. Här hittar du Fjärrvärmelagen i sin helhet.

Förhandling och medling

Vid förändring av avtalsvillkor som är till ensidig nackdel för dig som kund, har du rätt till förhandling kring villkoren. Begäran om förhandling ska skickas in inom tre veckor från det att du har fått meddelande om förändringen.

Om vi inte skulle komma överens vid en förhandling har du som kund även rätt till medling. Medlingen hanteras av Fjärrvärmenämnden, som är tillsatt av Energimyndigheten och hjälper oss att komma överens. Ansökan om medling ska ha kommit in till Fjärrvärmenämnden inom tre veckor från den dag förhandlingen avslutades. Kostnaden för medling är 500 kronor för konsumenter och 1 000 kronor för övriga.

Mer information om medling hittar du här.