X

Bättre inomhustemperatur till lägre kostnad

med tjänsten Värmesmart – för både villa, företag och bostadsrättsföreningar

Bättre inomhustemperatur till lägre kostnad

En liten investering som snabbt betalar sig. Så skulle vi beskriva tjänsten Värmesmart. Brf Kullen i Frösunda är en av de som provat tjänsten.

Tommy Olsson är kassör i Brf Kullen i Frösunda, en av de första som testat Värmesmart med Noda för företag och bostadsrättsföreningar, och han känner sig trygg.
– Det är småpengar i sammanhanget. Och även om vi bara haft Värmesmart en kort tid har vi redan sett resultat i form av en jämnare inomhustemperatur.

Tillsammans med kunderna och företagen Ngenic och Noda har vi de senaste åren utvecklat de digitala tjänsterna Värmesmart för att hjälpa kunderna energieffektivisera, sänka sina kostnader och få en jämnare inomhustemperatur. Först ut var Värmesmart med Ngenic för villakunder och för ett år sedan lanserades Värmesmart med Noda för företag och bostadsrättsföreningar.

Hade problem med kalla lägenheter

En av de första föreningarna att abonnera på den nya tjänsten var Brf Kullen i Solna. Fastigheten är byggd 2004, omfattar över ett halvt kvarter och inrymmer sammanlagt 111 lägenheter.
– Huset har haft fjärrvärme från Norrenergi hela tiden och vi har tidigare även abonnerat på prognosstyrning, där värmen i lägenheterna styrdes via utetemperaturen, säger Tommy Olson som flyttade in när huset var nybyggt.
– Vi hade dock en del klagomål på att det var kallt i lägenheterna hos några av de boende. Så när Norrenergi presenterade Värmesmart nappade vi på det.

Inomhustemperaturen styr också

I normala fall styr utomhustemperaturen hur varmt vattnet är i radiatorerna. Är det noll grader ute kan systemet skicka 45-gradigt vatten till värmeelementen i bostaden, oavsett hur varmt det är inomhus. Men med Värmesmart är det även inomhustemperaturen som styr. Noda sätter upp temperaturgivare i lägenheter på olika våningar och i olika väderstreck – de kan till exempel ligga i skugga eller vid yttervägg som vetter mot norr.

– Eftersom vi är en rätt stor förening har vi installerat temperaturgivare i tio lägenheter i norrläge. Vi har fördelat dem på de olika våningsplanen och på våra åtta trappuppgångar. Samtidigt installerade de en mottagare uppe på vinden, som trådlöst samlar in informationen från temperaturgivarna, samt styrutrustning nere i vår värmecentral.

Varmesmart-Norrenergi.jpg

Tommy Olsson, kassör i Brf Kullen i Frösunda, vid styrutrustningen i värmecentralen.

Värmesmart lär sig även hur fastigheten fungerar och eftersom systemet känner av temperaturen i lägenheterna slipper föreningarna dessutom ställa in värmekurvan – något som tar både tid och energi och som kostar pengar om den är felställd.
– Allt fjärrstyrs – vi rör inte värmecentralen över huvud taget, säger Tommy Olson.

Fått bra inomhustemperatur och sparar energi

Installationen skedde i februari så någon riktig utvärdering har föreningen inte gjort ännu, det får vänta tills den första hela vintern är avverkad. Statistik från Norrenergi visar dock att föreningen sparade 12,1 procent eller 30 000 kWh under mars och april.
– Vi abonnerar på tjänsten i första hand för att få en bra inomhustemperatur. Och det har inte varit lägre än 20 grader i någon av våra lägenheter sedan installationen i februari.
Så det känns tryggt och bra. Det här är en väldigt liten kostnad och vi kan säga upp tjänsten om vi skulle vara missnöjda. Det är inte som att ingå ett stort femårsavtal, Värmesmart är en flexibel tjänst på det viset, säger Tommy Olson.