Pilotprojekt hjälper våra villakunder spara energi

I höstas startade vi ett samarbete med företaget Ngenic där några av våra villakunder testar en digital applikation för att optimera sin uppvärmning.

Pilotprojekt hjälper våra villakunder spara energi

I utvecklingen mot allt smartare hem startade vi i höstas ett samarbete med företaget Ngenic där några av våra villakunder testar en digital applikation för att optimera sin uppvärmning. Med smart styrning ökar komforten och inomhusklimatet blir jämnare. Dessutom sparar kunderna energi och miljö.

Även inom fjärrvärmebranschen accelererar digitaliseringen, och vi hanterar mer och mer data. Tillsammans med teknikutvecklingen öppnar detta upp för många nya möjligheter och arbetssätt. En sådan möjlighet som vi just nu fördjupar oss i är att skapa nya tjänster med hjälp av smarta enheter och appar, som kan ge våra kunder en ännu mer effektiv energianvändning.

Stabilare värme med smarta funktioner

Tillsammans med några av våra villakunder och företaget Ngenic har vi därför startat ett pilotprojekt. Carl Sköldkvist, villakund i Sundbyberg är en av dem som är med och testar Ngenics system för värmestyrning:
– Jag såg ett behov av att spara energi på ett enkelt sätt när man inte är hemma, utan att behöva komma hem till ett kallt hus. Jag var också intresserad av att få en bättre överblick av värmen. 

Systemet har även flera smarta funktioner som optimerar energianvändningen utifrån yttre faktorer, som till exempel solljus.
– Det lär sig också trögheten i huset för att få en så effektiv och jämn uppvärmning som möjligt. Jag har en mycket mer stabil värme nu och sparar energi varje dag, säger Carl Sköldkvist. 

Styr och visualiserar energianvändningen

Ngenics system styr och visualiserar villakundernas energianvändning. Systemet är självlärande och kan efter hand anpassa värmen enligt väderleksprognoser för att få ett jämnare inomhusklimat. I en mobilapp kan kunden själv se sin inomhustemperatur, och även styra den. 
– Pilotprojektet hjälper oss att samla kunskap och erfarenhet som ger oss vägledning om hur vi kan utveckla våra framtida tjänster, säger Kerstin Mundt, kundservicechef på Norrenergi.

Alla vinner på effektivare energianvändning

Parallellt med pilotprojekten investerar vi också i modernisering och utveckling av vår egen it-plattform. Framförallt handlar det om att effektivisera dataflöden och integration mellan olika system, för att få bättre förutsättningar för fler digitala tjänster. 

– Vi lär oss massvis av pilotprojektet och får många viktiga pusselbitar på plats som hjälper oss vidare i vårt arbete med att utveckla tjänster som efterfrågas av våra kunder. Vi fortsätter hålla fokus på smarta lösningar som ger nytta både för våra kunder, oss och miljön, säger Kerstin Mundt.